VILLKOR FÖR BOENDEFÖRMEDLING
Classic Travel AB – Gäller vid förmedling av temporära, möblerade boenden
§1 – Parter och roller
Classic Travel AB (organisationsnummer 556673-1724, nedan ”Agenten”) agerar uteslutande som förmedlare av temporära, möblerade boenden på uppdrag av externa bostadsleverantörer eller logibolag (nedan gemensamt ”Bostadsleverantören”).
Agenten är inte att betrakta som hyresvärd, uthyrare, mellanhand i andrahandsuthyrning, eller part i det juridiska hyresförhållandet.
Hyresavtalet ingås direkt mellan Kunden (hyresgästen) och Bostadsleverantören, och Agentens roll är strikt begränsad till följande:
-
Presentera tillgängliga boendealternativ
-
Administrera bokningsförfrågan
-
Vidarebefordra betalningar, om tillämpligt
-
Ta ut separat serviceavgift för förmedlingstjänsten
-
Tillhandahålla praktisk information före och under vistelsen
§2 – Bokning och avtalsbindning
En bokning anses bekräftad när:
-
Kunden har godkänt ett erbjudande skriftligen eller genom betalning, och
-
Bostadsleverantören har godkänt bokningen
Agentens bokningsbekräftelse är en administrativ bekräftelse – det formella hyresförhållandet är mellan Kunden och Bostadsleverantören. Agenten ansvarar inte för avtalets innehåll, giltighet eller genomförande.
§3 – Hyra, betalning och serviceavgift
-
Hyran för boendet fastställs uteslutande av Bostadsleverantören. Agenten har ingen kontroll över prissättning.
-
Kunden erlägger hyran och, i förekommande fall, en separat service- eller bokningsavgift till Agenten, som ersättning för den kommersiella förmedlingstjänsten. Denna avgift anges särskilt och inkluderar moms.
-
Betalning ska ske i förskott enligt faktura.
-
Vid utebliven betalning kan bokningen annulleras utan rätt till återbetalning.
§4 – Avbokning och ändringar
-
Avbokningar ska ske skriftligen.
-
Avbokningsregler varierar beroende på Bostadsleverantörens villkor. Full hyra eller delar därav kan debiteras vid sen avbokning.
-
Ändringar såsom förlängning eller byte av bostad kräver nytt skriftligt godkännande från Bostadsleverantören och kan medföra ändrade villkor eller avgifter.
§5 – Standard och ansvar
-
Boendet hyrs i befintligt skick, möblerat och utrustat för självhushåll.
-
Kunden ansvarar för att:
-
Följa husets ordningsregler
-
Vårda lägenheten väl
-
Omedelbart rapportera skador eller brister
-
-
Hemförsäkring rekommenderas. Kunden kan hållas ekonomiskt ansvarig för skador orsakade av vårdslöshet.
§6 – Ansvarsbegränsning
Agenten ansvarar inte för:
-
Boendets skick, laglighet, hyresvillkor eller hyresnivå
-
Överprissättning, prövning av skälig hyra eller återbetalning av hyresbelopp
-
Tjänster, störningar eller brister orsakade av tredje part (t.ex. elavbrott, byggnation, grannar, nätproblem)
-
Skador, förlust, förseningar eller utebliven nyckelöverlämning
-
Eventuella juridiska eller ekonomiska tvister mellan Kunden och Bostadsleverantören
Alla reklamationer, invändningar eller krav avseende boendet ska riktas direkt till Bostadsleverantören.
§7 – Behandling av personuppgifter
Kunden godkänner att Agenten behandlar och delar nödvändiga personuppgifter med Bostadsleverantören i syfte att genomföra bokningen, hantera kontakt och uppfylla tillämpliga lagkrav enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
§8 – Tillämplig lag och tvist
Svensk lag tillämpas på dessa villkor. Tvister som inte kan lösas i samförstånd ska avgöras av svensk allmän domstol, med Stockholm tingsrätt som första instans.
——————————————
ALLMÄNNA RESEVILLKOR – CLASSIC TRAVEL AB
Gäller för bokning av paketresor, flyg, hotell, samt andra resetjänster
§1 – Avtal och bekräftelse
Ett bindande avtal ingås när kunden godkänt ett reseförslag muntligt, skriftligt eller genom betalning av anmälningsavgift/slutlikvid. Kunden ansvarar för att uppgifterna i bokningsbekräftelsen är korrekta.
§2 – Paketresor (enligt Paketreselagen)
Vid bokning av två eller fler resetjänster (t.ex. flyg + hotell) som utgör en “paketresa” enligt lag (2018:1217), gäller särskilt skydd för resenären. Vänligen notera att Classic Travel AB sedan 2022 inte längre erbjuder paketresor!
Kund har rätt till återbetalning eller assistans vid t.ex. inställd resa, konkurs eller annan väsentlig brist i leveransen.
§3 – Betalningsvillkor
-
Anmälningsavgift: 10–30 % av resans pris (anges vid bokning)
-
Slutbetalning: Senast 30–45 dagar före avresa
-
Sen bokning: Hela beloppet betalas direkt
Betalning sker till angivet bank- eller plusgiro. Vid utebliven betalning kan bokningen avbokas utan återbetalning.
§4 – Avbokning av resa
Kund kan avboka resan när som helst. Följande avbokningskostnader gäller (om inte annat framgår av bekräftelsen):
-
≥ 30 dagar före avresa: 20 % av resans pris
-
29–15 dagar före avresa: 50 % av resans pris
-
< 15 dagar före avresa: 100 % av resans pris
Kostnader för ej återbetalningsbara biljetter, hotell eller visum tillkommer.
§5 – Ändringar
Smärre ändringar (t.ex. namnändring) kan ofta göras mot avgift. Vid större ändringar (nytt resmål, nya datum etc.) gäller i praktiken som ny bokning.
Classic Travel förbehåller sig rätten att korrigera uppenbara fel i pris eller innehåll.
§6 – Resenärens ansvar
Kunden ansvarar för att:
-
ha giltigt pass, visum och vaccinationsintyg
-
infinna sig på rätt tid och plats för resans moment
-
ha försäkring som täcker vård, avbokning, förlust av egendom etc.
-
följa gällande regler från transportörer och hotell
§7 – Classic Travels ansvar
Vi ansvarar för att leverera resan enligt vad som bekräftats. Vid fel eller brister ska kunden kontakta oss så snart som möjligt, så att felet kan åtgärdas.
Classic Travel ansvarar inte för:
-
förseningar eller avvikelser orsakade av tredje part
-
force majeure (strejk, pandemi, väder, naturkatastrof etc.)
§8 – Reklamation
Eventuella klagomål måste framställas omgående under resan, annars riskeras rätten till ersättning. Klagomål i efterhand ska göras skriftligen inom rimlig tid, senast 2 månader efter hemkomst.
§9 – Personuppgifter
Classic Travel behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR. Uppgifter lagras och används för att genomföra bokningen och kan delas med reseleverantörer (flygbolag, hotell etc.).
§10 – Tvist och lagval
Svensk lag gäller. Tvist kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol. Classic Travel AB är anslutet till resegarantisystemet via Kammarkollegiet.