ALLMÄNNA RESEVILLKOR – CLASSIC TRAVEL AB
Gäller för bokning av paketresor, flyg, hotell, samt andra resetjänster
§1 – Avtal och bekräftelse
Ett bindande avtal ingås när kunden godkänt ett reseförslag muntligt, skriftligt eller genom betalning av anmälningsavgift/slutlikvid. Kunden ansvarar för att uppgifterna i bokningsbekräftelsen är korrekta.
§2 – Paketresor (enligt Paketreselagen)
Vid bokning av två eller fler resetjänster (t.ex. flyg + hotell) som utgör en “paketresa” enligt lag (2018:1217), gäller särskilt skydd för resenären. Vänligen notera att Classic Travel AB sedan 2022 inte längre erbjuder paketresor!
Kund har rätt till återbetalning eller assistans vid t.ex. inställd resa, konkurs eller annan väsentlig brist i leveransen.
§3 – Betalningsvillkor
-
Anmälningsavgift: 10–30 % av resans pris (anges vid bokning)
-
Slutbetalning: Senast 30–45 dagar före avresa
-
Sen bokning: Hela beloppet betalas direkt
Betalning sker till angivet bank- eller plusgiro. Vid utebliven betalning kan bokningen avbokas utan återbetalning.
§4 – Avbokning av resa
Kund kan avboka resan när som helst. Följande avbokningskostnader gäller (om inte annat framgår av bekräftelsen):
-
≥ 30 dagar före avresa: 20 % av resans pris
-
29–15 dagar före avresa: 50 % av resans pris
-
< 15 dagar före avresa: 100 % av resans pris
Kostnader för ej återbetalningsbara biljetter, hotell eller visum tillkommer.
§5 – Ändringar
Smärre ändringar (t.ex. namnändring) kan ofta göras mot avgift. Vid större ändringar (nytt resmål, nya datum etc.) gäller i praktiken som ny bokning.
Classic Travel förbehåller sig rätten att korrigera uppenbara fel i pris eller innehåll.
§6 – Resenärens ansvar
Kunden ansvarar för att:
-
ha giltigt pass, visum och vaccinationsintyg
-
infinna sig på rätt tid och plats för resans moment
-
ha försäkring som täcker vård, avbokning, förlust av egendom etc.
-
följa gällande regler från transportörer och hotell
§7 – Classic Travels ansvar
Vi ansvarar för att leverera resan enligt vad som bekräftats. Vid fel eller brister ska kunden kontakta oss så snart som möjligt, så att felet kan åtgärdas.
Classic Travel ansvarar inte för:
-
förseningar eller avvikelser orsakade av tredje part
-
force majeure (strejk, pandemi, väder, naturkatastrof etc.)
§8 – Reklamation
Eventuella klagomål måste framställas omgående under resan, annars riskeras rätten till ersättning. Klagomål i efterhand ska göras skriftligen inom rimlig tid, senast 2 månader efter hemkomst.
§9 – Personuppgifter
Classic Travel behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR. Uppgifter lagras och används för att genomföra bokningen och kan delas med reseleverantörer (flygbolag, hotell etc.).
§10 – Tvist och lagval
Svensk lag gäller. Tvist kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller allmän domstol. Classic Travel AB är anslutet till resegarantisystemet via Kammarkollegiet.
VILLKOR FÖR BOENDEFÖRMEDLING – CLASSIC TRAVEL AB – Gäller för förmedling av temporära, möblerade boenden
§1 – Roll och ansvar
Classic Travel AB agerar uteslutande som bokningsförmedlare, och är inte hyresvärd, uthyrare eller fastighetsägare. Alla lägenheter förmedlas i samarbete med externa leverantörer eller logibolag. Classic Travel ansvarar för att:
Presentera boendealternativ
Samordna bokning
Vidarebefordra betalningar (om tillämpligt)
Ge service och rådgivning före och under vistelsen
Det juridiska hyresförhållandet står mellan kunden och bostadsleverantören.
§2 – Bokningsvillkor
Bokning bekräftas efter skriftlig överenskommelse och/eller inkommen betalning enligt faktura. Bekräftelse från bostadsleverantören gäller som slutlig bokning.
Alla lägenheter hyrs möblerade för tidsbegränsat bruk. Minimi- eller maximitid kan förekomma beroende på leverantör.
§3 – Betalning
Hyra och serviceavgifter faktureras i förskott, antingen direkt av leverantören eller via Classic Travel.
Vid utebliven betalning kan bokningen annulleras utan rätt till ersättning.
§4 – Avbokning och ändringar
Avbokning kan ske skriftligen enligt de villkor som gäller för varje specifikt boende. Vid senare avbokning kan hela eller delar av hyran debiteras.
Förändringar i bokning (t.ex. förlängning eller flytt till annan adress) hanteras individuellt och bekräftas alltid skriftligt.
§5 – Boendestandard och ansvar
Alla lägenheter hyrs ut i befintligt skick, fullt möblerade och utrustade för självhushåll. Kunden ansvarar för att:
Vårda lägenheten
Följa husets ordningsregler
Anmäla eventuella skador direkt
Hemförsäkring rekommenderas. Vid skada orsakad av vårdslöshet kan kunden hållas ekonomiskt ansvarig.
§6 – Ansvarsbegränsning
Classic Travel AB ansvarar inte för:
Eventuella störningar i boendet orsakade av tredje part (t.ex. grannar, byggnation, fastighetsägare)
Skador, förlust av egendom eller förseningar utanför vår kontroll
Kvaliteten på bostaden, utöver det som beskrivits i offerten
Eventuella reklamationer riktas direkt till bostadsleverantören.
§7 – Personuppgifter
Kunden godkänner att Classic Travel AB behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR i syfte att genomföra bokningen och kommunicera med bostadsleverantören.